Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
 godlo polski.svg  

"Poradnia dobra dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

jest poradnią lepszą dla wszystkich"

"Chcemy skupić się na tym, co w dziecku twórcze, aktywne, optymistyczne, odkryć w nim jego siłę, tak aby rosło na odpowiedzialnego i zadowolonego ze swojego życia" - to idea, która przyświeca naszym działaniom.

 

Witamy na stronie internetowej Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej nr 1 w Olsztynie.


Jesteśmy zespołem kreatywnych specjalistów- psychologów, pedagogów, logopedów o różnych specjalnościach, stale podnoszących swoje kompetencje i kwalifikacje zawodowe.
Dysponujemy najnowszymi narzędziami diagnostycznymi i metodami terapii.


Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą.


Sekretariat czynny:
od poniedziałku do czwartku w godzinach 7.00 – 17.00
w piątek w godzinach 8.00-16.00

w okresie wakacji sekretariat czynny

w godzinach 8.00-16.00


Kontakt
adres: ul. Turowskiego 3, 10-685 Olsztyn
telefon: 89 527- 20 -03
fax: 89 527-40-17 

Biofeedback, czyli trening mózgu

 

 Eeg biofeedback, nazywany przez niektórych "jogą zachodu" lub "elektronicznym zenem" jest metodą umożliwiającą powiększanie naszych umysłowych możliwości oraz leczenie wielu zaburzeń.

Historia tej moetody jest nieodległa - obejmuje zaledwie jedną generację badaczy. Wiąże się z teorią psychologa Noela Millera, przedstawioną w 1961 roku a głoszącą, że autonomiczny układ nerwowy, zawiadujący takimi czynnościami organizmu jak oddychanie, bicie serca, trawienie itp. może być w pewnym stopniu kontrolowane. Teza ta wywołała wówczas liczne kontrowersje i wzbudziła niedowierzanie. Wkrótce okazało się jednak, że taka kontrola jest możliwa, a metoda wykorzystująca to odkrycie znalazła zastosowanie w medycynie w leczeniu wielu schorzeń np. arytmii, nadciśnienia, astmy, bezsenności, nietrzymania moczu, a także w sporcie.
Teoria i praktyka biofeedback ma obecnie interdyscyplinarny charakter. Wykorzystuje zdobycze cybernetyki, teorii uczenia się, biomedycyny, psychofizjologii, teorii stresu, terapii behawioralnej i poznawczej.
Mechanizm biologicznego sprzężenia zwrotnego, na którym jest oparta dotyczyć może różnych fizjologicznych czynności i różnych funkcji naszego ciała. Dzięki specjalistycznej aparaturze możemy prześledzić i wpływać na napięcie mięśniowe, rytm pracy serca, monitorować oddychanie, temperaturę skóry, przepływ krwi a także pracę mózgu.
Eeg biofeedback dotyczy właśnie tego ostatniego. Odkrycie, iż możemy ćwiczyć swój mózg związane jest bezpośrednio z pracami Barrego Stermana prowadzonymi na zlecenie NASA i jest w pewnym stopniu dziełem przypadku, zaś pierwszym stworzeniem, które skorzystało z możliwości zwiększenia potencjału swojego mózgu był kot. Wyniki eksperymentów Stermana posłużyły do stworzenia technologii poszerzania świadomości, uzyskiwania lepszej koncentracji i szybkiego relaksu w sposób intuicyjny. Okazało się, bowiem, że również ludzie, podobnie jak koty profesora Stermana, potrafią wytworzyć taki wzorzec reagowania, który zwiększa możliwości umysłowe, pamięć, kreatywność, szybkość uczenia się, podejmowania decyzji i obniża poziom stresu.
Możliwości biofeedback sięgają dużo dalej. Między funkcjonowaniem mózgu a ogólnymi przejawami zachowania zachodzi, bowiem bezpośredni i organiczny związek a nawet małe zmiany w częstotliwości fal mózgowych mają określone konsekwencje fizjologiczne. Regulują nasz nastrój, napęd, wyzwalają określone emocje, zwiększają lub obniżją wydolność intelektualną są źródłem wielu zaburzeń i dysfunkcji.
Wiedza ta przy wsparciu nowoczesnej aparatury może być z pożytkiem wykorzystana zarówno w profilaktyce, rozwiązywaniu problemów szkolnych (np. dysleksja, dysortografia) i emocjonalnych jak i leczeniu wielu chorób, (np. lęki, depresja, ADD i ADHD, zaburzenia mowy, schorzenia neurologiczne, moczenie nocne.
Biofeedback jest metodą treningową. Jej efekty są wypadkową indywidualnej fizjologii i plastyczności mózgu oraz motywacji i zaangażowania. Wymagają również cierpliwości, bowiem zmiany nie pojawiają się natychmiast. Niemniej każdy trening kończy się sukcesem, ponieważ terapeuta dostosowuje poziom trudności do aktualnych fizjologicznych parametrów funkcjonowania mózgu. Neuroterapeuta pracuje z sygnałem z mózgu i ustawia cele, które ćwiczący ma osiągnąć, stosownie do tego, co jego mózg musi zmienić - wzmocnić lub osłabić, albo, co zsynchronizować (np. częstotliwość w lewej i prawej półkuli - możliwości intelektualne rosną w miarę harmonii częstotliwości w całej korze mózgowej). W czasie treningu pracujący widzi przebieg swoich fal mózgowych przełożony na obraz pod postacią wideogry, którą kieruje bez pomocy myszy czy klawiatury, jedynie swoją aktywnością myślową.

Ewa Szucka

bip logo 2 UE-logo logo z listkiem